Stanowisko Konferencji Kierowników Jednostek Geograficznych
Na Wydziale Nauk Geograficznych UKW w Bydgoszczy w dniach 21-22 listopada br. odbyła się doroczna konferencja Kierowników Jednostek Geograficznych.
Dziekani i prodziekani z czołowych ośrodków akademickich w Polsce (Konferencja Kierowników Jednostek Geograficznych - KKJG), oprócz omówienia bieżących tematów związanych z dydaktyką i prowadzonymi badaniami w zakresie nauk o Ziemi i geografii społeczno-ekonomicznej w krajowych uczelniach, wspólnie sformułowali treść i przyjęli przez aklamację protest dotyczący projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z dnia 19 listopada 2025.
Zdaniem polskiego środowiska geograficznego i geologicznego skupionego w KKJG, Ministerstwo Edukacji Narodowej zignorowało wcześniejsze wyniki prac zespołu eksperckiego wyłonionego w otwartym konkursie i działającego przy Instytucie Badań Edukacyjnych PIB. Powołany zespół przygotował wytyczne w zakresie przygotowania podstawy programowej dla nauczania w szkole geografii. Ostatecznie w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji pojawiły się odmienne zapisy w treści podstawy programowej z geografii. Zdaniem przedstawicieli KKJG, MEN zignorowało dotychczasową działalność zespołu eksperckiego realizującego na jego zlecenie zadania „Wsparcie rozwoju edukacji”. Według KKJG "poprawki" na wypracowanym przez zespół wyłoniony w konkursie zostały dokonane przez anonimowe osoby w ostatnim etapie przygotowania projektu rozporządzenia. Sytuacja ta doprowadziła do istotnej zmiany logiki koncepcji kształcenia z zakresu geografii, przy jednoczesnym braku podjęcia merytorycznej dyskusji z autorami pierwotnego projektu. Przedstawiciele KKJG domagają się transparentności i uczciwości procesu decyzyjnego oraz przestrzegania zasad kultury dialogu społecznego oraz wdrożenia podstawy programowej wypracowanej przez formalnie powołany zespół i niekwestionowanie oraz poszanowanie wartości jego pracy.
W załączeniu znajduje się pełna treść sformułowanego protestu.