Studenci WNG UKW na szkole letniej nad Tagliamento
Pod koniec czerwca 2025 r. studenci Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – aktywni członkowie Koła Naukowego Geografów „Geosfera” – uczestniczyli w czwartej edycji międzynarodowej szkoły letniej „Interdisciplinary approaches for monitoring alpine river dynamics: from biodiversity to landscape scale”. Wydarzenie, realizowane w ramach programu Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP), odbyło się – jak co roku – w dolinie rzeki Tagliamento, we włoskim regionie Friuli-Wenecja Julijska.
Szkoła miała charakter interdyscyplinarny i składała się z części zdalnej, wprowadzającej do zagadnień geomorfologii fluwialnej, ekologii rzecznej, gleboznawstwa oraz metod kartograficznych i teledetekcyjnych, a także z intensywnych warsztatów terenowych prowadzonych bezpośrednio w środowisku rzecznym.
Zajęcia terenowe odbywały się w rejonie jednej z ostatnich naturalnie funkcjonujących rzek alpejskich – Tagliamento. Studenci pracowali w międzynarodowych zespołach badawczych, prowadząc analizy osadów, gleb i roślinności, obserwując procesy erozyjne i sedymentacyjne oraz wykonując pomiary i dokumentację zmian środowiskowych. Prace terenowe uzupełniano analizą danych przestrzennych i teledetekcyjnych.
W projekcie uczestniczyli studenci i wykładowcy z czterech uczelni:
-
Università degli Studi di Udine (Włochy – organizator),
-
ZHAW – Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (Szwajcaria),
-
UPNA – Universidad Pública de Navarra (Hiszpania),
-
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska).
Udział w szkole letniej był dla studentów WNG doskonałą okazją do rozwinięcia umiejętności pracy w międzynarodowych zespołach badawczych, zdobycia praktycznego doświadczenia terenowego oraz pogłębienia wiedzy z zakresu geografii fizycznej, ekologii i metod analizy przestrzennej. Wspólna realizacja zadań z uczestnikami z innych krajów sprzyjała także nawiązywaniu nowych znajomości, wymianie doświadczeń akademickich oraz doskonaleniu kompetencji językowych w kontekście naukowym.
Dziękujemy organizatorom za profesjonalne przygotowanie programu, a studentom za zaangażowanie i godne reprezentowanie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na arenie międzynarodowej.