W dniach 11-13 stycznia studenci rewitalizacji dróg wodnych, turystyki i rekreacji oraz geografii wraz z uczniami Technikum Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią uczestniczyli w trzydniowej wizycie studyjnej w Karlskronie.
Pierwszym punktem programu była znajdująca się w Gdyni III Flotylla Okrętów im. Komandora Bolesława Romanowskiego. Tam mieliśmy okazję zobaczyć jak wewnątrz wygląda okręt podwodny ORP „Orzeł”, fregata rakietowa ORP „Generał Kazimierz Pułaski” i polskiej produkcji korweta zwalczania okrętów podwodnych ORP „Kaszub”.
Wieczorem na pokładzie promu „Stena Spirit” wyruszyliśmy w dalszą podróż do zabytkowej Karlskrony w Szwecji. Dla niektórych uczestników rejs był prawdziwym chrztem morskim. Na Bałtyku był sztorm o sile 8° w skali Beauforta, przez co jednostką wyraźnie kołysało.
Drugi dzień spędziliśmy w Szwecji. Naszym głównym celem było MarinMuseum – Muzeum Morskie znajdujące się w Karlskronie. Jedną z większych jego atrakcji jest podwodny tunel, z którego można z bliska podziwiać wrak żaglowca leżącego na dnie morza od ponad 300 lat. Ponadto w muzeum znajdują się rekonstrukcje łodzi, kolekcja galionów i rzeźb umieszczanych na dziobach okrętów, kolekcja broni, muszkietów, armat, gry multimedialne, symulatory, itp. Dużo jest scen przedstawiających wydarzenia historyczne, które ukazują rozwój Marynarki Wojennej od najdawniejszych do teraźniejszych czasów. Pod dachem zwiedzić można również łódź podwodną HMS Neptun. To jednostka klasy Näcken, która była w służbie szwedzkiej marynarki w latach 1980 – 1998. Obok prezentowana jest pierwsza szwedzka łódź podwodna. Nazywa się Hajen (Rekin) i została zwodowana w 1904 roku. Na zewnątrz muzeum zacumowane są szwedzkie okręty wojenne na „emeryturze”, m. in. trałowiec Bremön, Torpedowiec T 38, kuter rakietowy Västervik. Ponadto mieliśmy możliwość zapoznania się z typową szwedzką architekturą, i zabytkami w tym zabytkowym ratuszem miejskim, Kościołem Fryderyka i Admiralicji oraz dzielnicą kolorowych drewnianych domów, charakterystycznych dla regionu Skandynawii.
Po zwiedzeniu Karlskrony udaliśmy się autokarem do miejscowości Kalmar, w której mogliśmy podziwiać piękno tamtejszej Katedry i zamku kalmarskiego. Poza tym przejechaliśmy przez Most Olandzki na Cieśninie Kalmarskiej łączący wyspę Olandia ze stałym lądem. Jest on najdłuższą tego typu konstrukcją w Szwecji.
Nocny rejs do Polski na pokładzie "Stena Vision" był zdecydowanie spokojniejszy, wypoczęci rozpoczęlismy poniedziałek od rspotkania w Kapitanacie Portu w Gdyni, gdzie mogliśmy przyjrzeć się jak działa system kontroli ruchu statków (VTS - Vessel Traffic Service).
Następnie przejechaliśmy do Portu Gdańsk Port Gdańsk, który jest największym polskim portem morskim. Od lat znajduje się w czołówce portów bałtyckich pod względem przeładunków. Dzięki dynamicznemu rozwojowi głębokowodnego terminalu kontenerowego, osiągnął drugą pozycję w obrocie kontenerowym na Bałtyku oraz uzyskał status hubu, do którego zawijają statki oceaniczne. Port Gdańsk jest portem uniwersalnym oferującym obsługę ładunków przez nowoczesne terminale masowe i drobnicowe, w tym ro-ro. DCT Gdańsk S.A. jest największym terminalem kontenerowym w Polsce, jego olbrzymie zdolności przeładunkowe sięgają 1,5 miliona TEU. Terminal został utworzony, by na Morzu Bałtyckim przyjmować głębokowodne, transoceaniczne kontenerowce.
Ostatnim punktem wyjazdu była Baza Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku podlegająca pod Urząd Morski w Gdyni, gdzie poza oznakowaniem żeglugowym studenci zapoznali się z jednostkami pływającymi będącymi na wyposażeniu jednostki. Pierwszą z nich był statek hydrograficzny Zodiak, a drugą Kontroler 20, którym mieliśmy okazję wypłynąć w krótkie rejsy i poznać moc drzemiącą w dwóch wysokoprężnych silnikach Scania o łącznej mocy 1250 kW.
Zapraszamy do galerii zdjęć.